هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالتسجيلأحدث الصوردخول

ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر
Anonymous

ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Empty
مُساهمةموضوع: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالثلاثاء أبريل 14, 2009 7:03 am

لو تفتكروا انا مكنتش بحب السياسه خالص

بس انا مهتم اهتمام شديد جدا جدا جدا ب الرياضه

وبحب اجيب الاخبار من اي موقع و اي جريده

لحد ما شدني خبر ف جريده الجمهوريه وهيه جريده قوميه وليست ب جريده صفرا هدفها ترويج الاشاعات

كان الخبر ف الصفحه الاولي يتكلم عن

استفتاء قام به 6 مليون اسرائيلي ( وهوه عدد سكان اسرائيل بأكملهم )

وهذا الاستفتاء كان بمناسبه الذكري الثانويه لتأسيس دوله اسرائيل تقريبا او بسبب مرور 30 سنه علي معاهده كامب ديفيد انا مش متذكر كويس

المهم الاستفتاء دا هوه ايه ؟

امنيه اسرائيل

وكان الاستفتاء هوه عباره عن 85 % من شعب اسرائيل عايزين يستعيدوا سيناء

ادي موضوع والموضوع التاني بقي اللي اكبر من كدا

بعديها بيوم علي طول قولت اتابع بقي الخبر دا

الاقي حسن نصر الله باشا اللي كنتو بتدافعوا عنه والاخ مسلم تقريبا

والاخ عاطف بيدافع عنه

اولا : بيوقع اسرائيل ف مصر بيقول ان مصر ساعده علي انه يحصل علي سلاح من سينا ويديه ل حماس عشان يعملو علميه تفجيريه كبيره ف اسرائيل

والمساعده تمت عن طريق مصري وهوه سامي شهاب

ويطلق عليه لقب العتال لانه وحده حمل وهرب اسلحه بقيمه 10 مليون جنيه ( سبايدرمان )

ادي واحده طبعا مصر انكرت الكلام دا

وادانت المعلم نصر الله

نصر الله معجبوش الكلام خالص

ومعجبوش ازاي اصلا مصر تنكر الكلام دا

ف قام مهدد بضرب القاهره وعنده مش عارف صواريخ ايه بتاعه ايه

تقدر تضرب مصر بحجه ان مصر بتدخل ف شئون لبنان

ف المقابل البيه دخل اول امبارح لبنان واستولي علي بيروت وضربها ب الصواريخ

ضرب اهل بلده ب الصواريخ

وانهارده اهو بيقول 3 عمليات تفجيريه من حماس ف اسرائيل

وزيهم من حزب الله ل مصر ف القاهره

الكلام دا للناس اللي دافعت عن القرد دا

واللي عايز يتأكد من صحه كلامي يدخل علي موقع الجمهوريه

العدد بتاع انهارده 14 ابريل

والاعداد بتاعه 13 و 12 و 11

ابريل وكمان جريده الاهرام عدد انهارده

وربنا يستر
سعد الجزار
عضو ملكي
عضو ملكي

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالثلاثاء أبريل 14, 2009 7:10 am

مقدرش أقول علي حسن نصر غير إنه كلب من كلاب الشيعة .. أنا بكرهه تقرباً لله
ضوء المكان
عضو ملكي
عضو ملكي
ضوء المكان

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالثلاثاء أبريل 14, 2009 10:54 pm

هههههههههههههههههههه

عايزين سيناء ليه هما ما تابوش حروب مع مصر بقي

ربنا ياخدهم ويريحنا من شرهم

و انا سمعت الخبر ده

وسمعت كمان انه حسن نصرالله بعد تصريحاته وضحت حاجات للمحليلين السياسين

ان نصر الله وايراان عايزين يوقعوا مصر

بس بصراحه مش كملت بقيه البرنامج

الواحد ما يقدرش يقول غير ان ربنا يرحمنا ويحفظ بلدنا من شرهم

وربنا ياخدهم ويريح العالم منهم
Tiger
مشرف
مشرف
Tiger

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 15, 2009 2:38 am

براحة بس يا جماعة وانا بردة يا سعد معترض على وصف حسن نصرالله بانة كلب لان ربنا بيئول ولقد كرمنا بنى ادم فمتجيش انت على البنى ادم اللى ربنا كرمة وتوصفة باوصاف لا تليق بية دى حتى على جنب بعيدة على عن الموضوع ام موضوع حزب الله والحجات اللى حصلت انا الصراحة مش ملم بالموضوع عشان ابئى صريح معاكم بس انا كنت سمعت من زميلى عن الموضوع والنهاردة بصيت فى مصراوى على بعض الاخبار اللى متعلقة بالموضوع واعتقد ان فعلا الموضوع ان الناس دى كانت بتحاول تساعد حماس من خلال مصر بس مش فاهم الصراحة اية الفكرة من مساعدة حزب اللة الشيعى لحماس السنية هل هى محاولة لاظهار مدى تخاذل اهل السنة فى دعم حماس يعنى وبضددها تتميز الاشياء فلما حزب الله يساعد حماس فى الوقت اللى كل الدول العربية متخاذلة فدا هيبين بوضوح هذا التخاذل وبتالى تحصل واقيعة بين الاتنين ولية مصر اعلنت عن الناس اللى مساكوهم دول ما بتلاقى اكثر من عميل لاسرائيل
كل يوم ومحدش بيعرف عنهم حاجة هل فعلا حزب الل اخطر من اسرائل علينا
فية حجات كتير الصراحة ومحدش يقدر يحكم لان الاوراق كل مش ظاهرة لينا ومينفعش ننساق وراء اراء التلفزيون او الجرائد والحجات دى لانها موجهة بس
انا طبعا يمكن مئولتش جديد او مضيفتش بس اعتبرو دا تفكير بصوت عالى
سعد الجزار
عضو ملكي
عضو ملكي

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 15, 2009 9:17 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخ الفاضل تايجر من حقك أن تعترض ولكن على أي اساس تبني إعتراضك ؟
تستدل بـ " ولقد كرمنا بني أدم " ولكن ما رأيك في هذه الأية الكريمة " وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنْ الْغَاوِينَ (175) وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَاقْصُصْ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ " الأعراف
الله عز وجل وصف أيضا من من اتبع هواه والشيطان بالكلب ... انتهينا من هذه النقطة
--------------
ثانياً بخصوص زعم حزب اللات مساعدة حماس فلماذا لايشن حزب الله هجوماً علي إسرائيل من الشمال ؟ ولماذا يتبرأ دوماً عندما يسقط أي صاروخ من شمال لبنان على إسرائيل؟ ويعلن أنه غير مسئول عن إطلاق الصواريخ
ثم أن سامي شهاب إعترف بأنه كان يستهدف بعض السياح في مصر حتي وإن كانوا يهوداً وبعض المصالح المصرية.
=============

عزيزي حزب اللات أهدافة واضحة جداً فهم من الشيعة الإمامية أعداء أهل السنة هدفهم فقط القضاء علي أهل السنة إما بقتلهم تقرباً لله علي حسب زعمهم أو التبشير بالمذهب الشيعي داخل الدول السنية كما يحدث في مصر والسعودية
الا تعلم أن الشيعة في السعودية ذهبوا الي قبر الصحابة وقبر السيدة عائشة وحاولو نبشها والحادثة مصوره ومشهوره ولولا تدخل هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر السعودية لنبشو القبور ولكنهم هربوا.
============
دخل أحد الشيعة منتداي لأننا نهاجمهم بشده وقام بكتابة بعض الموضوعات ظناً منه أننا لانعرف خبثهم وضلال مذهبهم .. قمت بالرد عليه وبعد نقاش طويل بيني وبينه .. وعندما علم أنه لن يستطيع هزيمتي في الحوار ووضحت للناس خبثه وكذبه وحقده الدفين للصحابة قام بسبي وشتمي وهددني بالقتل إذا عرف مكاني ! وحور الدنيا شاهدة علي هذا الكلام
هل هؤلاء أحرص علي أهل السنه في فلسطين؟!
هم يريدون إثارة إسرائيل علي غزة لقتل المزيد والمزيد من الأبرياء فهم بدلا من أن يقتلو الفلسطينيون بأيديهم يستفزون الإسرائيليين لقتل الفلسطينين - مبدأهم عندما تري الأفعي أقتلها بيد عدوك "
والله ان الشيعة لأحقر أهل الأرض وأشد خطاً على الإسلام وكل من يواليهم من السنه كحماس وجماعة الإخوان المسلمين متزاطئون معهم ضد الإسلام والمسلمين .. ولكني أحسبهم جاهلين بعقيدهم وليسامحهم الله
شكرا تايجر علي تعليقك
زائر
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 15, 2009 10:00 am

انا هأيدك ف النقط اللي افهم فيها فقط

فعلا سامي شهاب كان بيخطط لعمل عمليه استشهاديه ف مصر

مش عارف استشهاديه ازاي ؟ هيه مصر محتلاهم ؟

وهذا ما اعترف به ف نص التحقيقات

هل كان أحد يعرف أنك شيعي؟
- هذه المعلومة لم أقلها لأحد في مصر على الاطلاق، ولم أتطرق اليها، بل ان الجميع كان يعرف أنني فلسطيني مقيم في سورية ولم أقل انني لبناني.
• معنى ذلك أنك لم تدع الى المذهب الشيعي؟

- مطلقاً، لأن وجودي في مصر مرتبط بعمليات محددة، ليس من بينها «المذهبية»، وقيادات حزب الله لا يلعبون على هذا النوع مطلقاً، لأننا نرى في الحزب ان ضرر المذهبية كبير على الأمة العربية والاسلامية

دا اعتراف ب لسانه يا جماعه ودا فعلا نص التحقيقات معاه

• لماذا أتيت الى القاهرة؟
- بتكليف من قيادات حزب الله.
• وما هذه التكليفات؟
- تكوين مكتب لحزب الله باسم «مكتب مصر».
• ما الغرض من انشاء مكتب لـ «حزب الله» في مصر؟
- هذا المكتب يأتي ضمن وحدات تسمى داخل حزب الله «وحدة الطوق»، وهي الدول المحيطة باسرائيل.

ماذا كان دوره؟
- كان يتردد على قرية النخي في نويبع لمعرفة ما اذا كان هناك اسرائيليون يترددون على هذه المنطقة.
• ما طبيعة عمل مكتب مصر؟
- اجراء عمليات استطلاع من على شاطئ نويبع وطريق طابا المصرية

وماذا حدث بعد ذلك؟
- عاد الى القاهرة بعد هذه الواقعة والتقى حسن المناخيلي من بورسعيد، حيث كلفه متابعة منطقة نويبع لرصد منطقة رأس شيطان وأعطاه ألف دولار لفتح كشك في المنطقة.
• ماذا كان الهدف؟
- الهدف كان المتابعة ومراقبة الاسرائيليين أيضا

هل كانت قيادة «حزب الله» تعلم بذلك؟
- نعم، وقد تم عرض هذه المعلومات على مسؤول مكتب فلسطين في حزب الله

وما الذي حدث بعد ذلك؟
- يوجد خبير اسمه عباس من حزب الله جاء من بيروت واستقبله محمد قبلان في القاهرة، وتم شراء بعض المعدات من العتبة في القاهرة وتوجه بعدها الى شمال سيناء.
• ماذا عن ناصر أبوعمرة؟
- بعد ذلك تواصل قبلان مع ناصر أبوعمرة ووفر له مواد متفجرة، تختص بتقطيع الحديد وآثارها المفرقعة شديدة تفجر الحديد

ما الذي حدث بعد ذلك؟
- تم تأمين المواد المتفجرة

وأين كان المدعو قبلان وعباس؟
- توجها الى العريش شمال سيناء، وقاما بتصنيع حزامين ناسفين وحقيبتين من المتفجرات، وكان معهما جهاز «لاب توب» وظلا هناك 3 أيام
Tiger
مشرف
مشرف
Tiger

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 15, 2009 10:08 am

هههههههههههه
والله كنت عارف انك هتستدل باية من القران بانك صح بس انا مرضتش اسبق الامور وارد فئولت يعنى استنا مسبقش بس على العموم يا اخ سعد اكيد انت درسة عربى فى الثانوية فياريت تروح لكتاب البلاغة بتاع اولى ثانوية هتعرف ان "فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ " دا تشبية والغرض منة بيكون فى جزئة معينة اللى هى وجة التشبية يعنى هنا ربنا شبة مثَل الذي أوتي الكتاب ولم يعمل به كالكلب إنْ كان رابضاً لهث،
وإنْ طرد لهث.دا بيبقى تشبية فى نقطة معينة ودى مشهورة فى القران كمثل الانعام بل هم اضل وقولة : ﴿ مَثَلُ
الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ
العَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً، وَإِنَّ أَوْهَنَ البُيُوتِ لَبَيْتُ
العَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ ﴾ [العنكبوت/41] وبردة قول الله
مَثَلُ
الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةِ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ
الحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَاراً بِئْسَ مَثَلُ القَوْمِ الَّذِينَ
كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللهِ وَاللهُ لاَ يَهْدِي القَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴾
بس لو تلاحظ دائماً ان ربنا بيقول كمثل دائماً انما انت بتنفى عنة صفة الانسان خالص انت بتئول انة كلب ودا زى ما قولت ليك ما ينفعش اتحداك لو جبت من القران اية بتصف انسان كافر باى نوع من الحيوانات دون ذكر وجة الشبة

Tiger
مشرف
مشرف
Tiger

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 15, 2009 10:42 am

اة احب اضيف يا سعد لرد بتاعى ان لا يليق بنا كمسلمين ان احنا نئول على الناس كدا لان مش من اخلاق المسلم دة فالرسول بيئقول " ليس المسلم بلعان ولا طعان ولا فاحش ولا بذيء" وربنا بقول "وَقُل
لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ
بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا" وزى ما قولتلك اقبل كدا مش هنخسر حاجة لو
مشتمناش الناس عمرنا ما هنعلى بشتيمة الناس انت وضح للناس وجة نظرك وسيبهم يحكمو سيدنا ابراهيم كان بئول لربنا " رب إنهن أضللن كثيرا من الناس فمن تبعني فإنه مني ومن عصاني فإنك غفور رحيم" شايف قال اية عن اللى عصوة وفى اية تانية "إن تعذبهم فإنهم عبادك وإن تغفر لهم فإنك أنت العزيز الحكيم" رغم ان دول كفار لا جدال فيهم ورغم انهم احرقوة بس هى دى اخلاق الانبياء ومن تبعهم انا مش معترض على كرهك لحسن نصرالله او انى بدافع عنة بس انا زى ما بئولك الطريقة
ودا فى النهاية عتاب بين احباب او بين اخوات وسعيد طبعا بالمناقشة معاك لان دائماً بنستفاد منك
زائر
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 15, 2009 10:50 am

يا خراشي عليكم انتو الاتنين

الراجل عايز يضرب مصر ب الصواريخ و بتتخانقوا علي انه يكون كلب ولا مش كلب

يا سيدي انا اللي كلب بس نعادي الراجل دا

دا انتو تحرقوا الدم صحيح

الصور دي ل رئيس ايران و كاهن يهودي

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

دا

كان تقريبا بيمليله حل الشيت

ودا حسن نصر الله بيبوس خمانئي ايراني ( زي مفتي الجمهوريه عندنا )

ومنتظرين ايه ؟

انا الصراحه مبقتش احب الراجل دا

حاسس بيه بشويه خبث

وخبيث علي ناس هارشه كل حاجه

ابسط حاجه ابسط حاجه

انه بيتستر تحت رايه

انه بيحارب اسرائيل ف يكسب تعاطف العالم

بس ف الحقيقه هوه ضرب لبنان واحتل بيروت طب ازاي ؟

تاني حاجه بيقول انه بيساعد حماس عشان يخلص علي اسرائيل

طيب ما يضربها من الشمال و حماس تضرب من الجنوب

دا بينكر اي مسئوليه اي بمبه عملت صوت ف اسرئيل سواء من الشمال او من الجنوب

يبقي ازاي عايز يساعد ؟

الصراحه حاسس بكذب ف اقاوليه

ويكفي انه ضرب اهل بلده دا اكبر دليل
Tiger
مشرف
مشرف
Tiger

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 15, 2009 11:20 am

بص يا سويت انا مقتنع بحاجة واحدة ان المصالح تتصالح يعنى ايران معروف انها بتكرهنا عشان
موضوع شاة ايران اللى السادات دفنة فى مصر بس مفيش مانع بكرة تلاقى الرائس الايرانى يجى
بكرة مصر فى لقاء مع الرئيس لو فية مصلحة زى ما احنا اتصلحنا مع اليهود اكيد الناس كانت فاكرة ايام الستنيات ان عمرنا ما هنعمل صلح مع اليهود ودلوقتى زى ما انت شايف اسرائل اقرب لينا من اى دولة عربية دا من حيث الحكومات فمتشغلش نفسك بموضوع انة يسلم على يهودى وان نصرالله
يسلم على الخمينى هو حد قال لك ان نصر الله من اهل السنة دا باين من لابسة حتة بس لما يضرب اسرائل يبقى تمام لكن يجى يلعب مع مصر ياخد على دماغة انا معنديش اعتراض على نقطة زى دى بس انا وضحت انا مختلف فى اية اما موضوع نصرالله والكلام دة معروف يعنى والموضوع ذو شجون زى ما بيقولو
سعد الجزار
عضو ملكي
عضو ملكي

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 15, 2009 6:23 pm

كنت دايما بقول بقول لسويت عن الشيع ماخفي كان أعظم وادي جزء من جرائمهم في المدينة المنورة

=============
سويت القرآن واضح جداً في التشبية ورسالة القرآن موجهه لمن إتبع هواه فهو كالكلب وحسن نصر اتبع هواه وهوي الخامنئي وهوى ايران وسب الصحابة فهو كالكلب فلا اعتقد أن هذه ستكون نقطة الخلاف بيني وبينك
============
بتقول ان سبب العداء المصري - الايراني هو شاه إيران اذا كان ده السبب في اعتقادك يبقي ايه سبب العداء بين ايران والمغرب او بين ايران والسعودية
نفسي ياتايجر تنسي العداء السياسي العداء السياسي بيننا وبين ايران مش موجود .. العداء بيننا هو عداء ديني .. ايران هدفها قتل النواصب ( اهل السنه ) اللي زيي وزيك ولما تسمع الملف اللي انا حطيته يمكن تعرف جزء من جرائمهم
ياعم دول عاوزين يحتلو مكه ..
وزي ما قلتلك قبل كده مبدأهم -- لو رأيت الأفعي أقتلها بيد عدوك
عارف مين الأفعي = حماس فهي تقتل حماس بيد اسرائيل
تعرف ان في مذكرات شارون قال فيها انه لايوجد اي عداء بين اسرائيل وايران ومستعد اوريك الكلام ده
ياريت نخلي السياسة علي جنب ونعادي كل من يعادي أهل السنة كالخنزير حسن نصر ras
زائر
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالخميس أبريل 16, 2009 12:09 am

يا بني لم الدور

دا الواد الاماراتي قتلوه

هيجيبوا مكانك وهتبقي ف خبر كان

وساعتها هتراسلنا ب ارواحك وعفاريتك
3atif
عضو ملكي
عضو ملكي
3atif

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالخميس أبريل 16, 2009 2:51 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
السلام عليكم

هلا شباب كيف الحال

يا ريت اللى يقرأ الرد يقرأه للاخر وعذرا لو كان الكلام مش مترتب كنت سهران طول الليل وكاتب الساعه 8 صباحا قبل مادخل انام

عجيب يا سويت انك تربط بين الخبرين اللى انتا ذكرتهم الربط الغريب ده

يعنى انتا مثلا خايف ان حسن نصر الله يوقع مصر فى اسرائيل عشان الاسرائيليين نفسهم يرجعوا سينا تانى ولا قصدك ايه؟؟
يا ريت تشرح قصدك من الربط بين الخبرين.
لانك لو ركزت شويه هتلاقى ان الجمهوريه عشان هيا جرنال قومى بيستخدم الاخبار بمغزى. يعنى صدقنى لو فى ايام عاديه مكانش الخبر ده اتنشر لان الجمهوريه زيها زى الأهرام من مهامها الاساسيه تعويد الشعب على قبول فكره السلام والتعايش مع اسرائيل و التعامل الطبيعى مع الكيان ده باعتباره دوله مجاوره ومعاهده
مش لازم طبعا يتكتبلك الكلام صريح لان فيه ناس حريفه نفاق وكدب وتلفيق وتغيير حقايق امثال أسامه سرايا وممتاز القط ومجدى الدقاق وغيرهم مهمتهم تلميع النظام وتخويف الناس من أى شىء يضايق النظام الحاكم

يا سويت أنا ما دافعتش عن حسن نصر الله كشخص ولا دافعت عن فكر ومعتقد الشيعه

1-لكن لو تذكر كلامى انا كنت انتقد النظام المصرى لتخاذله فى الدفاع عن أخوننا فى غزه كون هذا الكلام توافق مع تصريحات حسن نصر الله ايامها فدا مش معناه انه انا معاه

والمشكله انوا احنا لو فتحنا نقاش والموضوع اتطور شويه هترجع تقولى انا مش بتاع سياسه دانا ناقل الخبر فمحدش هيستفيد من الكلام فى النهايه لانك بتبدأ موضوع ومابتكملش فيه

2- حسن نصر الله شيعى امامى انا متفق مع سعد فى توصيف الشيعه الاماميه والكلام عن معتقدهم ومن احسن ما سمعت فى معتقدات الشيعه الإماميه كلام الدكتور محمد بن اسماعيل المقدم حفظه الله مفصل الموضوع بدقه وبساطه

3- الجمهوريه يا صديقى كما قلت انت جريده قوميه يعنى من الأ خر بختم ال trs وعندى ادله كتير فى رأيى مع بعض الاستثناءات عشان الصوره تبان حلوه

4- هاتلى دليل ان نصر الله قال هضرب مصر بالصواريخ غير الجمهوريه طبعا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الجمهوريه لازم تعمل الناس دى فزاعه لترويع الشعب من انتهاج اى فكر مقاوم زى مابيعملوا مع حماس بالظبط

5- هاتلى دليل انه احتل بيروت زى مانتا بتقول

يابنى الجيش اللبنانى ماضربش طلقه على اسرائيل طول حياتوا ونصر الله قعدهم فى المخابىء 6 ايام والصحف اللى انتا بتتكلم عنها دى عاوزه الوضع كده

الجيش اللبنانى تفاخر بأنه قضى على مسلحين فلسطينيين فى مخيم نهر البارد لو حد فاكر طحنوا الفلسطينيين اللى فى المخيم كلهم علشان يموتوا المقاتلين اللى كانوا بيطلقوا صواريخ على اسرائيل سووا المخيم بالارض

من الحاجات اللى تضحك برضه انك رديت فى موضوع تانى بتاع هل تعتبر الشيعه خطر على الاسام اللى كتبه سعد
كاتب ان حماس فقدت الدعم المصرى بعد حادثة مقتل الجندى المصرى على الحدود وانا والله ماشفتش حاجه تضحك

اكتر من كده الا بقى لو انتا بتهظر

بالله عليك مصر كانت امتى ساعدت حماس

فى النهايه عاوز اقولك اسرائيل عاوزه

فى مصر تلاقى مبارك ونجله

فى فلسطين تلاقى عبــــــــاس

وفى لبنان تلاقى لحود والسنيوره

وفى الاردن تلاقى عبد الله بن حسين الخاين

واسيبك مع شويه صور لحد ما اصحى من النوم واقرأ الردود انا كنت منقطع عن المشاركه وانتا اللى سخنتنى

حبيب الشعب مع الصديق الصدوق

ودى صوره تانيه بس هما غيروا الوضع
والصوره دى بقى عشان يبقى كل الاوضاع

ودا برضه وضع جديد دى المقاومه على حق مش تقولى حماس

مقطع اليهود والله مش عاتق بس مقطعهم بوس زى عرفات الله يرحمه كان بيبوس بضمير

حاسب عليها يابو الغيط

...................................... ابقى سلملى على الجمهوريه والاهرام
زائر
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالجمعة أبريل 17, 2009 7:56 am

اخ عاطف

انا حبيت ابدا الخبر من اوله حبيت ابدأ واقولك اني مكانش ليا ف السياسه

وبعدين بقي ليا الخبر استفذني ف قريته من الاول للاخر

وبعدين زي ما انت بتقول لو الجمهوريه

صحيفه موجهه

طيب بما انها صحيفه موجهه ازاي تنشر خبر زي استفتاء اسرائيل دا ؟

ما هوه دا بيهيج الرأي العام

مش كدا ولا انا كلامي مش صح ؟

حاجه كمان انت بتعترف ان نصر الله شيعي والناس كلها عارفه كدا

وبأعتراف سامي شهاب ب ان الشيعه تهدف للتفرقه وليس للاتحاد

يبقي ازاي بس هوه عايز يساعد حماس وهوه مبدأه كدا

وكمان بينكر اي بمبه اتفرقعت ف قلب اسرائيل

انت بتدافع عنه ولا بتهاجمه انا خايف يا جماعه من كتر الدفاع عنه

يبقي بطل قومي انتو معظمين دوره اوي

يا سيدي حتي ( لو ) بيحارب اسرئيل دا لو

ماله ومال مصر

مصر خط احمر يجيي عنده ويقف

مش سكتناله دخل بحماره ؟ وندافع عنه يركبنا ؟

يا اخ عاطف انت بتتعامل بالعاطفه الشديده مع قضيه فلسطين بالرغم من اننا مالناش علاقه بيهم

ف يدخلونا معاهم

بقولك ايه ؟

احنا ناس سوريين

ما تبص للدول اللي جمبك

انت ليه معتبرنا مش واقفين معاهم

انت ناقص تقول اننا ندخل ف حرب مع اسرئيل عشان فلسطين مش عارفه تاخد ارضها

انت صدقني غريب اوي ف طبعك

يا اخي الله يحرق حماس ويحرق نصر الله انا يهمني بلدي

واهلي

هوه احنا عشان الدوله الوحيده احنا والسعوديه وف الاخر بنلاقي شعبها هما اللي مش عاجبهم حاجه

اقولك علي حاجه يا عاطف

اجري روح ميناء العوجه واشتغل هناك عامل وخد العباره رايح مش راجع

هتلاقي مقر حماس بينك وبينه مفيش

روح اتطوع عندهم

هيأكلوك ويشربوك وتحس انك صاحب بيت

اقسم بالله انتو بطرانين

واحد هيضربنا وبيشتم فينا

وعايز يعمل مكتب ف مصر ويعمل عمليات تفجيريه ف طابا ورأس محمد

اقوله عنيا يا حبيبي واساعده واديله متفجرات دا ايه الحلاوه دي ؟

دا اللي انت عايزه ؟

صدقني اول مره احس ان واحد داخل يحرق دمي

واول رد افقد فيه اعصابي وانا برد عليك
سعد الجزار
عضو ملكي
عضو ملكي

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالجمعة أبريل 17, 2009 8:27 am

الاخوة الكرام حتي أستطيع النقاش معكم وخصوصاً أخي عاطف اللي نفسي اتناقش معاه
عاوزين نحدد نقط النقاش
انا شايف ان تكون نقطة النقاش من الناحية الدينية وليست من الناحية السياسية لأننا لو اتفقنا دينياً سنتفق سياسياً بإذن الله
=========
سيكون محور الحوار هو السنه والشيعة
========
لو متفقين نتناقش علي كده انا تحت أمركم ... غير كده فصدقوني هضيعوا وقتكم في مناقشة قضايا سياسية والنتيجة اللي هتوصلولها لاشيء ماهو اذا كانت مصر بتقابل اليهود فإيران برده بتقابل اليهود
اذا كان مبارك عانق ايهود اولمرت فبرده احمد زفت نجاد عانق بعض حاخامات اليهود ... مش هنوصل لحاجه ... احنا عاوزين نعرف الشيعة وحزب الله عاوزين ايه من أهل السنة وخصوصاً مصر والسعودية

وشكراً لكم
3atif
عضو ملكي
عضو ملكي
3atif

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالجمعة أبريل 17, 2009 12:25 pm

يا ريت يا سويت تقرى ردى الاولانى تانى كويس عشان شكلك ماقريتوش للاخر

الاسلام يا سويت لا يفرق بين مصرى وهندى كلنا مسلمين مافيش حاجه اسمها بلدى وبلدهم دى من مخلفات الاستعمار

ومن عادات الجاهليه اللى رسول الله صلى الله عليه وسلم حذر منها .... ماتصلى عليه يا سويت !!!!!!!

سويت كتب
اقتباس :
وبعدين زي ما انت بتقول لو الجمهوريه

صحيفه موجهه

طيب بما انها صحيفه موجهه ازاي تنشر خبر زي استفتاء اسرائيل دا ؟

ما هوه دا بيهيج الرأي العام

مش كدا ولا انا كلامي مش صح ؟

طبعا مش صح لانك لو فهمت كلامى كويس هتلاقى ان ى قلت ان الخبر ده مقصود يتنشر فى الوقت ده بالذات هوا ده التوجيه اللى انا اقصده

اقتباس :
حاجه كمان انت بتعترف ان نصر الله شيعي والناس كلها عارفه كدا

وبأعتراف سامي شهاب ب ان الشيعه تهدف للتفرقه وليس للاتحاد

يبقي ازاي بس هوه عايز يساعد حماس وهوه مبدأه كدا

انا ما اختلفتش على مبدأه لكن انتا عملت ايه عشان ماتدخلوش هنا ؟؟؟؟. مصر كانت ساعدت حماس ولا اى دوله

عربيه كانت ساعدتها عشان ماتطلبش من ايران ونصر الله؟؟؟؟؟؟؟ . مادام احنا عارفين ان فيه مخطط ايرانى على

مصر .
يابن الناس دا إحنا قفلنا الحدود على المصابين والجرحى .

قفلنا الحدود على الحجاج عشان تبع حماس .

قفلت الحدود على المحققين الجانب بتوع محكمة العدل الدوليه اللى كانوا داخلين يأخدوا أدله ان اسرائيل بتستخدم

الفسفور فى ضرب المدنيين

قفلت الحدود على المعدات والمساعدات اللى كان جايبها النائب البريطانى المحترم
جورج جالاوى فى القافله اللى

اسمها شريان الحياه ودخلت المدنيين ورفضت تدخل المعدات والمساعدات عشان الراجل رايح يسلمهم ل
هنيه

اقتباس :
وكمان بينكر اي بمبه اتفرقعت ف قلب اسرائيل

والله انا مش فاهم انتا بتلوم عليه ايه ؟؟ ينسب لنفسه حاجه معملهاش ليه ؟؟؟؟؟؟

هوا انتا فاكره
احمد ابو الغيط .؟؟؟؟اللى قعد يقول حررنا الاسرى الاجانب اللى كانوا مخطوفين فى جنوب مصر

والكوماندوز المصريه عملت وسوت وطلعوا السياح الاجانب فضحوه وقالوا ان الخاطفين سابوهم فى الصحرا وماحدش

ضرب طلقه من بندقيه خرز حتى
grindance Laughing boxing !!!!!

اقتباس :
انت بتدافع عنه ولا بتهاجمه انا خايف يا جماعه من كتر الدفاع عنه

يبقي بطل قومي انتو معظمين دوره اوي

بaffraid affraid رضه سؤال غريب انا رديت عله قبل كده قلتلك مش بدافع عنه . مين اللى معظمين دوره مصر هيا

اللى بتصغر نفسها عشان كده هوا باين كبير

اقتباس :
يا سيدي حتي ( لو ) بيحارب اسرئيل دا لو

لو ليه ؟؟؟؟ هوا حاربهم فعلا ولو انتا عاوز تعرف قد ايه الجمهوريه والاهرام منافقين وكدابين شوف

كانوا بيقولوا ايه عنه ساعتها

اقتباس :
ماله ومال مصر

مصر خط احمر يجيي عنده ويقف

مش سكتناله دخل بحماره ؟ وندافع عنه يركبنا ؟

انا مش فاهم على ايه يعنى؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خط احمر خط احمر

اسرائيل كل يومين تموتلها جندى مصرى ولا 2 على الحدود كان فين الخط الاحمر ؟؟؟؟؟؟

مصر تخسر 9 مليون دولار يوميا فى صفقة تصدير الغاز الطبيعى المصرى لأسرائيل.فين الخط الاحمر ؟؟؟؟؟

اسرائيل بتتفاخر بإنهم قتلو اكتر من 100الف اسير مصرى ومثلوا بجثثهم.مصرعملت ايه وكان فين الخط الفوشيا
lol! ؟؟؟؟

المصريين بيتمرمطوا فى كل الدول العربيه وبيموتوا فى عرض البحر وهما بيهربوا من مصر الحبيبه كان فين الخط

الاحمر؟؟؟؟؟؟ . اى كلام شعارات وخلاص خط احمر . خط اخضر مقلم .

اقتباس :
يا اخ عاطف انت بتتعامل بالعاطفه الشديده مع قضيه فلسطين بالرغم من اننا مالناش علاقه بيهم ف يدخلونا معاهم

انا مش عارف العاطفه الشديده دى جبتها منين انا بتعامل بدين ربنا . الاسلام مش العاطفه

دين ربنا .قال الحق سبحانه: {وَإِنِ اسْتَنصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ} [سورة الأنفال: 72]،

وقال صلى الله عليه و سلم: «المسلم أخو المسلم، لا يظلمه، ولا يخذله» [رواه مسلم]،

«المسلم أخو المسلم، لا يظلمه ولا يسلمه» [رواه البخاري]

اقتباس :

انت ناقص تقول اننا ندخل ف حرب مع اسرئيل عشان فلسطين مش عارفه تاخد ارضها

انت صدقني غريب اوي ف طبعك

يا اخي الله يحرق حماس ويحرق نصر الله انا يهمني بلدي

واهلي

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] دا كلام ينافى اصلا من اصول الايمان وانا بدعوك انك تصحح ايمانك .. نصرة المسلمين فرض عين ومافيش

حاجه اسمها بلدى وبلدهم كلنا مسلمين وانتا عندى ماتفرقش عن اى واحد فلسطينى مسلم كلنا اخوه لان الدين بيجمعنا

بل الواجب علينا واجـب النصـرة ويشمل:

وجوب السعي لكسر الحصار عن غـزَّة بكل الوسائل، ومنها تسيير السفن، وإختراق الحواجـز البرية.

وإرسال المال إليها، وإلى كلِّ الجهاد الفلسطيني لدعم جهادهم، وصمودهم.

والتصعيد الإعلامي لجعل هذه القضية من أولويات الأمـّة لاسيما في بيانات

العلماء، وخطابات الدعاة في جميع وسائل الإعـلام، بما في ذلك تكوين اللجان

الدائمة التي مهمّتها أن تبقي القضية حيّة في الضمير الإسلامي حتى ينفك

الحصار، ويثـمر الجهاد الفلسطيني ثماره المباركـة
.

اقتباس :

اقولك علي حاجه يا عاطف

اجري روح ميناء العوجه واشتغل هناك عامل وخد العباره رايح مش راجع

هتلاقي مقر حماس بينك وبينه مفيش

روح اتطوع عندهم

هيأكلوك ويشربوك وتحس انك صاحب بيت

يا ريت أنا مش فاهم انتا بتتريق على ايه . طب ياريت أقدر اروح هناك اجاهد فى سبيل الله فى ارض الرباط

يا سويت أن تموت من أجل هدف خير من ان تعيش من أجل لاشىء وم فيش هدف اسمى من تحرير القدس

اقتباس :
اقسم بالله انتو بطرانين
واحد هيضربنا وبيشتم فينا
وعايز يعمل مكتب ف مصر ويعمل عمليات تفجيريه ف طابا ورأس محمد
اقوله عنيا يا حبيبي واساعده واديله متفجرات دا ايه الحلاوه دي ؟

دا اللي انت عايزه ؟

اثبت انه هوا ضرب حاجه هنا ؟؟ او انه حتى شتمنا ؟؟ هوا بينتقد خيانه النظام المصرى أيه الى

مزعلك فى كده ؟؟؟

يعنى النظام لاعاوز يساعد ولا عاوز حد ينتقده؟؟؟

وبعدين

مين قال ان انا عايز كده لو هوا ده اللى انتا فهمته من كلامى يبقى الكلام مالوش لزمه

اقتباس :
صدقني اول مره احس ان واحد داخل يحرق دمي

واول رد افقد فيه اعصابي وانا برد عليك
.

اأضربلك واحد كركديه ساقع هيروق دمك ويهدى عصابك
زائر
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالجمعة أبريل 17, 2009 7:34 pm

زي ما انت بتطلب ادله وبراهين

علي كلامي اللي انت اصلا عارف مصدره

هاتلي انت دليل بقي علي ان اسرائيل بتضرب جندي ولا اتنين من علي الحدود

هاتلي دليل ان مصر خسرت 9 مليون دولار يوميا بسبب الغاز الطبيعي

وايوه مصر خط احمر ولو مش خط احمر بالبهايم اللي ماسكينها

خط احمر ب اهلي وناسي واخواتي و اصحابي

انا كل اللي يهمني دول

ولا يهمني بقي النظام ولا السياسيه و اللي ماسكينها ولا الحركات القرعه دي

اللي يهمني انا مش حمار زي دا يهدد بضرب القاهره اذا كانت اشاعه

او حقيقه ويا اخ عاطف انا مش عارف ليه الدفاع دا كله علي فلسطين

يا اخ عاطف انت عارف يعني ايه انت بتدافع عن بلد اول ما احتلت

اهلها سابوها وهربو علي بلاد المجاوره ؟

انت فاهم يعني ايه ؟

احنا مش مجبرين ندخل ف حرب معاهم

كفايه اللي احنا بنعمله

مصر اللي انت بتقول عليها انها قفلت المعبر

ليها حق لاسباب كتيره اوي

اولا لانهم فاكرينا هبل اول دوله يفكروا انهم يدخلوها لاننا من اكتر الدول بترسلهم معونات هاتلي دوله عربيه بتعمل اللي مصر بتعمله حتي السعوديه مش بتعمل اللي احنا بنعمله

انت عايزنا نفتح المعبر ويدخلو يعدوا ف العريش ويعملوا مخيم

مش كدا ؟

يستقروا بقي

طب ليه مفكروش ف الدول المجاوره

الاردن و سوريا مفتحوش المعبر بتاعهم ليه ؟ لا بيتشطروا علينا

محدش ليه اتكلم وهاجم الاردن ولا سوريا ؟ لا انت جاي علي بلدك

عايزهم يركبونا

وزي ما انت بتقول ان نصر الله عايز يحرر فلسطين

طيب ما يضربها من الشمال

ولا هوه حسن نصر الله ايمن ف مش عايز يضرب من الشمال ؟

ولا تلاقيه بيحب الجنوب ف عايز يتحالف مع حماس عشان يروح هوه هناك يضرب من الجنوب

الايام بيننا ان حسن نصر الله دا اللي هيلبس حماس ف اسرائيل وهتشوف

لان الحاجز بين مصر و اسرئيل هوه حماس

ابقي قابلني بقي لو اتدخل حسن وضرب طلقه ف الهوا حتي

عشان حماس
سعد الجزار
عضو ملكي
عضو ملكي

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالجمعة أبريل 17, 2009 11:17 pm

بما إن عاطف مردش عليها .. خلاص ادخل في الحوار السياسي الهاديء بين سويت اللي انا طبعاً مؤيده في معظم كلامة وبين عاطف صاحب الردود العاطفية الباهتة التي لاتحمل بداخلها سوي نعرات جماعة الإخوان المسلمين وكأن الدين الإسلامي انحصر في تحرير فلسطين وأن إيران بحزبها الدنيء هي حامي حمى الإسلام والمسلمين.. متزعلش مني ياعاطف لو شديت عليك شويه .. انت طيب جداً وردودك كما قال سويت عاطفية بل وتفتقر الي أي دليل منطقي اللهم الإ بعض الصور التي لاتغني ولاتسمن .. وكأن العمالة والخيانة هي مجرد إبتسامة في وجه العدو!!
==========
أخي وحبيبي عاطف سأبدأ بطرح بعض الأسئلة عليك وأرجوا أن تكون صريحاً جداً في إجاباتك وهذا ما عهدته منك دائما الصراحه والبعد عن اللف والدوران ...

السؤال الأول : لماذا تدافع دوله كإيران متمثلها في حزب الله - وهي دولة شيعية إمامية - عن الشعب الفلسطيني السني مع إن الشيعة يقتلوا أهل السنة في كل مكان وبأبشع الطرق ؟

السؤال التاني : لو قدر الله وأصبحت رئيساً لمصر وطلبت منك منظمة ( حركة حماس الإخوانية ) فتح معبر رفح والسماح للفلسطينين بدخول سيناء والعيش بداخلها حماية لهم من العدوان الإسرائيلي ؟ هل ستوافق ! وهل ستسير علي حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم " المسلم أخو المسلم لايظلمه ولايخذله " رواه البخاري كما نقل عاطف

السؤال الثالث : لماذا إختار حسن نصر مصر ليقدعم الدعم اللوجيستي لحماس ولم يختار الأردن لتقديم الدعم اللوجستي لكتائب شهداء الأقصي الجناح العسكري لحركة فتح أو حركة الجهاد أو أي حركة مقاومة في الضفة .. السؤال هو لماذا مصر وحماس ؟؟

السؤال الرابع : إذا كان حزب الله كما تدعي يساعد الفلسطينيين فلماذا أحبط الحزب اربع عمليات مقاومة من حركة فتح في جنوب لبنان ضد العدو الصهيوني بل ولم يكتفي بذلك ولكن قدمهم للمحاكمة كما قال العميد سلطان أبو العنين أمين سر حركة فتح في جنوب لبنان ؟؟ فين بقي المساعده كما تدعي!!

السؤال الخامس : تظن كما يظن كثير من الأخوة ان العلاقة بين إسرائيل علاقة متوترة جدا وقد تنذر بحرب ... طيب عللي لما يأتي ... كانت إيران متمثله في قادتها الشيعيين من أول الدول التي إعترفت بإسرائيل ؟؟ ماتفسيرك؟؟

السؤال السادس: ماتفسيرك لهذه التصاريح
1- " يقول ضابط اسرائيلي من المخابرات : ( ان العلاقة بين اسرائيل والسكان اللبنانيين الشيعة غير مشروطة بوجود المنطقة الامنية ، ولذلك قامت اسرائيل برعاية العناصر الشيعية وخلقة معهم نوعا من التفاهم للقضاء على التواجد الفلسطيني والذي هو امتداد للدعم الداخلي لحركتي حماس والجهاد) " صحيفة معاريف اليهودية 8/9/1997 "
2- أصدرت حكومة نتنياهو امر يقضي بمنع النشر عن اي تعاون عسكري او تجاري او زراعي بين اسرائيل وايران . وجاء هذا المنع لتغطية فضيحة رجل الاعمال اليهودي (ناحوم منبار ) المتورط بتصدير مواد كيماوية الى ايران .. والذي تعد هذه الفضيحة حطرا يلحق باسرائيل وعلاقاتها الخارجية . وقد ادانت محكمة تل ابيب رجل الاعمال اليهودي بالتورط في تزويد ايران ب 50 طنا من المواد الكيماوية لصنع غاز الخردل السام . وقد تقدم المحامي اليهودي (امنون زخروني ) بطلب بالتحقيق مع جهات عسكرية واستخباراتية اخرى زودت ايران بكميات كبيرة من الاسلحة ايام حرب الخليج الاولى . " الشرق الاوسط / العدد (7359) "

3- قامت شركة كبرى تابعه (لموشيه ريجف ) الذي يعمل خبير تسليح لدى الجيش الاسرائيلي - قامت شركته ما بين (1992-1994) ببيع مواد ومعدات وخبرات فنية الى ايران . وقد كشف عن هذا التعاون الاستخبارات الامريكية بصور وثائق تجمع بين موشيه والدكتور ماجد عباس رئيس الصواريخ والاسلحة البايولوجية بوزارة الدفاع الايرانية . " صحيفة هاريس اليهودية ... نقلا عن الشرق الاوسط عدد (7170) "

4- ونقلت جريد الحياة بعدده (13070) نقلا عن كتاب الموساد للعميل السابق في جهاز الاستخبارات البريطانية (ريتشارد توملينسون) : وثائق تدين جهاز الموساد لتزويده ايران بمواد كيماوية .

==================
كلنا نعرف كيف دخل - ما سمي فيما بعد - "حزب الله" الايراني جنوب لبنان في بداية الثمانينات و نعرف كيف تمكن هذا الحزب من دعم الشيعة في لبنان على حساب السنة زاعمين أن التمثيل الاسلامي أقل مما هو عليه التمثيل المسيحي. فكان أن ساد الشيعة و تشتت السنة في أوروبا و أمريكا و العالم العربي.

ان عمليات "حزب الله" ما هي إلا عمليات انتقامية لكل هجوم اسرائيلي على الجنوب. أما معظم الوقت فهم في سلام سواء كان ذلك سري أو معلن كما في تفاهم "نيسان". إن "حزب الله" ما هو الا أداة لتحقيق أهداف الدول التي تدعمه داخل لبنان و خارجه و ليس لتحرير الجنوب. فكلنا نتذكر خطف الطائرة الكويتية "الجابرية" على يد هذا الحزب الخبيث و غيرها من عمليات الارهاب ضد السنة.

قد يقول قائل: انهم يقاتلون اليهود المحتلين بينما العرب في سبات عميق. فنقول: الفيتناميون قاتلوا الأمريكان و كذلك الكوبيون و الألمان فهل سيدخل كل هؤلاء الجنة ثم ان أعداء الله قد يختلفون فيما بينهم و يتناحرون. فهل يعني هذا أن الطرف الذي يقاتل اليهود هو حزب لله؟ و إلا لكان "جورج حبش" أول مجاهد. و أخيرا أقول : إن قدوتنا هو الرسول الأعظم و ليس العرب الذين هم في سبات عميق.

إننا جميعاً نعرف المذهب الذي عليه "حزب الله" و لو كان قتاله في سبيل تحرير القدس لكان بدأ بتحرير كربلاء التي في نظر الشيعة جميعا تحت احتلال ظالم . و كربلاء في عقيدتهم أعلى مكانة من مكة نفسها فما بالك بالنسبة للقدس. مؤكد أنها أعلى مكانة من القدس.

و إسرائيل نفسها تستفيد من حزب الله حيث يكون حدودها الشمالية مشتعلة و يكون مبرر لتأخذ دولة إسرائيل مساعدات مالية وعسكرية لمواجهة "العدو" المصطنع طبعا. و هذا ليس غريبا على اليهود، فالذي يرجع في التاريخ يقرأ بأنهم هم الذين ساندوا النظام النازي في ألمانيا، وهناك بعض الأراء التي تقول بأنهم هم من كان وراء بعض المذابح التي صارت حتى يحصلوا على عاطفة المجتمع الدولة، وموافقته على إقامة الدولة اليهودية على ارض فلسطين.

و قد نشرت مجلة البيان أربع مقالات تفضح هذا الحزب و تثبت عمالته. و كذلك تشيد بحسن تنظيمه في الأعداد 143 إلى 146.

إن القليل فقط ينتبه إلى أنه في العام الأخير طرأ انخفاض في عدد قتلى جيش الدفاع الإسرائيلي في جنوب لبنان (18 جندي فقط في العام الماضي مقارنة مع أكثر من 10000 جندي روسي حتى الآن!). وبصفة عامة فإن من الممكن القول بأنه في أربعة مجالات أساسية

1. لم ينجح حزب الله حتى اليوم في تحقيق أهدافه: فهو لم يحتل حتى اليوم موقعاً لجيش الدفاع الإسرائيلي،
2. ولم ينهر بسببه جيشُ جنوب لبنان على الرغم من أن ذلك يمثل هدفاً أساساً لحزب الله،
3. وعلى الرغم من جهود "حزب الله" فلم ينجح التنظيم في اختطاف جنود لجيش الدفاع الإسرائيلي
4. ورغم كل محاولات "حزب الله" فإنه لم تسقط حتـى اليــوم طائـرة هليوكوبتر واحدة أو طائرة للسلاح الجوي الإسرائيلي (ربما لا يريدون تضييع صواريخهم في الطائرات الصهيونية!)

من الناحية العملية، وعلى النقيض من المنظمات الفسلطينية التي حاربت "إسرائيل" نفسها، تجد أن حزب الله لم يبادر أبداً بعمل ضد أراضي "إسرائيل" المحتلة قبل 5 يونيو (حزيران) عام 1967م، وقصر هذا النشاط على الأراضي اللبنانية التي احتلت بعد ذلك التاريخ. ورغم أن مقاتلي حزب الله قد وصلوا عدة مرات إلى خط الحدود، إلا أنهم لم يتسللوا إلى الأراضي الفلسطينية المحتلة. وكان يمكنهم أن يفعلوا ذلك بدون شك.

وهكذا نرى أن النجاحات التي يدندن حولها حزب الله لم تكن على مستوى لائق بهذا الزخم الضخم من الضجيج الإعلامي.

و طالما أن بعض أعضاء حزب الشيطان هم من النصارى، فلا يجوز أن يسموا بالمجاهدين!

(ملاحظة: الإحصائية السابقة عن قتلى الجيش الإسرائيلي كانت حتى عام قبل انسحاب إسرائيل من جنوب لبنان).

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
3atif
عضو ملكي
عضو ملكي
3atif

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 22, 2009 1:43 pm

السلام عليكم ورحمة الله

امانشوف انا يانت
عذرا على التاخير كنت مشغول study حبيتين

يا جماعه يا ريت لما تيجوا تردوا عليا تردوا من كلامى مش منafro دماغكوا بمعنى انوا طريقه النقاش تكون بالاقتباس .

يعنى من كلامى ترد عليا. مش اقعد انا اكتب فى الرد وتيجوا تتكلموا فى حاجه تانيه خالص sigh sigh وكأنكم ماقريتوش الرد بتاعى خالص

يا سويت ربنا يخليك اقرأ ردودى كويس انتا وسعد

سويت قال

اقتباس :
زي ما انت بتطلب ادله وبراهين

علي كلامي اللي انت اصلا عارف مصدره

وكأن الموضوع عند مثلا او ان انا بطلب دليل لمجرد انو اضايقك يا سويت المفروض انتا كنت ترد

الاول وتجيب دليل غير الجمهوريه وبعدين تسألنى على دليل

انا سمعت خطاب حسن نصر الله كله والناس كلها سمعته والراجل ماقالشى فى ولا كلمه انوا هيضرب مصر

بالصواريخ زى ما انتا ادعيت ولا حتى شتم مصر .

ولا احتل بيروت زى مانتا قلت برضه واتحداك انك تثبت

العكس .راجع الخطاب على اليوتيوب لو تحب .وكأنك عايش فى عالم تانى . عذرا انتا بتكرر كام وخلاص

سويت قال
اقتباس :

ساسرد لك مجموعه من الروابط ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه 230930 ارجوا انك تتعب وتتصفحهم

لكن قبل ما تقرا احب اقوك لو انتا بجد مش عارف كدا تبقى مصيبه لانك كده مش عايش فى الدنيا ولو عارف وبتجادل

بس تبقى مصيبه اكبر
الخبر من الوطن العمانيه بتاريخ 19/11 /2004 مقتل 3 جنود بقذيفه

خبر آخر من البديل بتاريخ 12/1/2009 فى الحرب الاخيره اصابه جنود وظابطين ومدنيين

نفس الخبر بتاريخ 12/1/2009 من صحيفه فلسطينيه

بتاريخ 11/1/2009 اليوم السابع اختراق الطيران الاسرائيلى للاجواء المصريه وإصابه جنود وضباط بشظايا

رويترز بتاريخ 18/11/2004 مقتل 3 جنود مصريين بنيران دبابة إسرائيلية

من الجزيره نت بتاريخ 25/11/2004 نواب من مختلف الطوائف بمجلس الشعب يطالبون باتخاذ اى اجراء ضد الانتهاكات الاسرائيليه ويعددون بعضا منها

من الشرق الاوسط بتريخ19/11/2004 مقتل جنود مصريين شارون يعتذر و أبو الغيط يطلب فتح التحقيق

ن الجزيره بتاريخ 19/11/2004 مقتل 3 جنود مصريين . الخارجيه المصريه تستنكر . اليهود يعتزرون ويعدون بفتح تحقيق

من الشرق الاوسط بتاريخ 29/12/2004 نتائج التحقيق واسهزاء بالقياده المصريه
نتيجة التحقيق هو توبيخ الجنود الاسرائيليين الذين قتلى جنودنا المصريين يا سويت

من موقع قناة العربيه نفس الخبر
============================================

بعضا من اعترافات اسرائيل بتعذيب وقتل السرى المصريين ومهزله فيلم روح شاكيد
.
.

العميد اسامة الصادق يحكى باكيا هرس المصريين بالدبابات الإسرائيلية

ولو عاوز اكتر يبقى مافيش غير الوثائقى الجبار اللى انتجته الجزيره الوثائقيه إعداد المتميز يسرى فوده

اسمه الطريق الى عتليت وهو على 3 أجزاء شوفه على اليوتيوب

ودا بيحكى قصص من ناس عاصروا الاسر فى اسرائيل

دا كان أول طلب ليك bow down
=========================================================

سويت قال

اقتباس :

برضه مش عارف انتا ازاى كتبت الكلام ده يعنى انتا مثلا شايف ان الغاز يروح اسرائيل عادى ؟

ومش عارف اننا بنصدره ارخص من سعره ولا انتا بتجادل و خلاص ؟؟

دا مقال للسفير ابراهيم يسرى وبعض خبراء البترول والغاز بيوضح الموضوع وان مصر

بتخسر من 9 الى 13 مليون دولار يوميا

ودا موقع للحمله الشعبيه لمنع تصدير الغاز لاسرائيل فيها كل كبيره وصغيره

عن موضوع الغاز

ودا مقال عن عدم دستورية الاتفاقيه ومخالقتها للقوانين

.

والموضوع مش محتاج فكاكه . يكفيك وانت رجل متعلم ان تقارن بين السعر العالمى المعلن دوليا

16 دولار والسعر الذى تدفعه اسرائيل حسبما اعلنت اللحكومه وهو دولار وربع الدولار

احسب الفرق واضربه فى الكميه المصدره سنويا وهى مليار متر مكعب ثم اقسم الناتج على 365 يوم

وهذا الرابط فيه حكم المحكمه الاداريه العليا بوقف تصدير الغاز لاسرائيل ثم طعن الدوله على الحكم

بكل بجاحه

وكدا يبقى انا حققتلك طلبك التانى
امانشوف انا يانت
=================================================

سويت قال

اقتباس :

وايوه مصر خط احمر ولو مش خط احمر بالبهايم اللي ماسكينها

خط احمر ب اهلي وناسي واخواتي و اصحابي

انا كل اللي يهمني دول

برضه هرجع واقولك كلام شعارات لانك لو مؤمن بيه صحيح

هتعرف ان اهلك فى فلسطين مثل اهلك هنا فى مصر ولا فرق على الاطلاق إالا على

اصحاب النعرات الجاهليه التى حذر منها الرسول عليه الصلاة والسلام وياريت تسأل اى شيخ

تكون انتا بتثق فى علمه عن الكلام اللى نتا بتقوله ده

سويت قال

اقتباس :

ولا يهمني بقي النظام ولا السياسيه و اللي ماسكينها ولا الحركات القرعه دي

والله مع انك موافق على السياسه دى بحذافيرها وشايف انها حكمه

برضه كلام شعارات زى الخط الاحمر كدا بالظبط

اقتباس :

اللي يهمني انا مش حمار زي دا يهدد بضرب القاهره اذا كانت اشاعه
او حقيقه

يعنى انتا بتساوى بين الاشآعه والحقيقه مثلا.؟؟ اذا كان الراجل ماقالشى الكلام ده انتا هتقولهولوا بالعافيه عشان

قريته فى جرنال قومى.؟؟؟

سويت قال

اقتباس :

[size=25]ويا اخ عاطف انا مش عارف ليه الدفاع دا كله علي فلسطين
يا اخ عاطف انت عارف يعني ايه انت بتدافع عن بلد اول ما احتلت
اهلها سابوها وهربو علي بلاد المجاوره ؟
انت فاهم يعني ايه ؟

سؤال غريب والله و الأغرب ان مسلم اللى بيسأله

بتسألنى ازاى ما ادافعشى عن اخوننا المسلمين المستضعفين ؟؟؟؟؟

ازاى ما ادافعشى عن القدس والمسجد الاقصى اولى القبلتين ومسرى النبى عليه الصلاة

والسلام ؟؟؟؟؟؟؟؟

دا على كده
عمر بن الخطاب رضى الله عنه كان غلطان لما فتح القدس !!!!!!!!!!!!!!!!!!

وصلاح الدين الايوبى برضه غلط لما فتح القدس دافع عنها ليه مع ان اهلها انهزموا

وسابوها تضيع زى ما انتا بتفترض .

ايه دليلك يا سويت ان الفلسطينيين هربوا وسابوا بلدهم

فى حرب 48 الفلسطينيين حاربوا لكن اتهزموا وكذلك كل الجيوش العربيه حاربت وكانوا على وشك الانتصار

لكن مجلس الامن اعلن اعترافه باسرائيل واوقف الحرب لمده

واعاد تسليح العصابات الاسرائيليه بأحدث الاسلحه وكان عددهم يفوق الجيوش العربيه المحاربه وقتها

مصر بجلالة قدرها ارسلت 15000 جندى او اقل لانه كانت ايام احتلال وكذلك الدول

العربيه

اقرأ التاريخ يا سويت وهاتلى دليل على الكتام اللى انتا بتقولوا ده

كل ده مقصود انوا ينتشر عشان يحبطوا المسلمين عشان ينسوا فلسطين

حرب مخططه ومدروسه واحنا للاسف بنردد وخلاص اى كلام

سويت قال

اقتباس :

[size=25]احنا مش مجبرين ندخل ف حرب معاهم
كفايه اللي احنا بنعمله
مصر اللي انت بتقول عليها انها قفلت المعبر
ليها حق لاسباب كتيره اوي

لا تعليق انا رديت على الكلام ده قبل كده فلسطين هى العمق ااستراتيجى لمصر

بالعكس كل ما كانت غزه قويه والمقاومه قويه كلما كنا اكثر امانا

سويت قال

اقتباس :

[size=25]اولا لانهم فاكرينا هبل اول دوله يفكروا انهم يدخلوها

لاننا من اكتر الدول بترسلهم معونات

هاتلي دوله عربيه بتعمل اللي مصر بتعمله

حتي السعوديه مش بتعمل اللي احنا بنعمله

لأ الصح اننا نسيبهم يموتوا

وحد قالك عديلهم سلاح مع ان ده المفروض ,,!!!!؟دول بيطلبوا مواد غذائيه وغاز طبيعى ومواد تموينيه مابتعديش

حتى لما اهلنا فى سينا بيحاولوا يدخلولهم حاجه بيتاخدوا ويتحبسوا ؟

حتى الانفاق اللى بتعديلهم اساسيات الحياة مصر بتفجرها ؟؟

حتى المصابين والحجاج والمرضى دول برضه عايزين سينا ؟

وبعدين معونات ايه اللى انتا مفكر اننا بنرسلها ؟؟؟؟؟

قولى معونات ايه هوا احنا لاقيين ناكل؟؟؟

وعلى سبيل المثال

دى السعوديه فى مؤتمر اعمار غزه تبرعت بمليار دولار لإعمار غزه

وجمعت تبرعات عشرين مليون دولار من المواطنين

انا مش بنكر دور مصر لكن مش هيا لوحدها اللى بتساعد

اقتباس :

[size=25]انت عايزنا نفتح المعبر ويدخلو يعدوا ف العريش ويعملوا مخيم
مش كدا ؟
يستقروا بقي

لإ انا ماقلتش كدا انا قلت فتح الحدود للمعونات والادويه والمواد التموينيه

وللمرضى والغاز الطبيعى والتبرعات من المصريين ودعم المقاومه

الناس فى غزه كانوا عايشين ى ظلام واحنا بنصدر الغاز لإسرائيل

وبعدين انتا ليه بتفترض انهم هيدخلوا يعملوا مخيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب المره اللى فاتت لما

كسروا الحدود وعدوا ووصلوا لحد العريش مين اللى خلاهم يرجعوا ؟؟؟

مقعدوش ليه ؟ ؟

اقتباس :
طب ليه مفكروش ف الدول المجاوره
الاردن و سوريا مفتحوش المعبر بتاعهم ليه ؟ لا بيتشطروا علينا
محدش ليه اتكلم وهاجم الاردن ولا سوريا ؟ لا انت جاي علي بلدك

يا سويت الاردن بها اكثر من 2مليون و 470الف لاجىء فلسطينى

سوريا 433الف لاجىء فلسطينى ,لبنان بها 450الف لاجىء

مصر بها 51 الف فقط اى ان مصر هى الأقل فى استقبال اللاجئين وتوطينهم

هؤلاء اللجئين طردوا وهجروا من وطنهم بعد الحرب

[/size][/size][/size][/size]

اقتباس :

وزي ما انت بتقول ان نصر الله عايز يحرر فلسطين

أتحداك تثبت انى انا قلت كدا .!! انتا بتقولنى كلام ماقلتوش ؟؟؟؟؟؟

غريب جدا

اقتباس :

طيب ما يضربها من الشمال
ولا هوه حسن نصر الله ايمن ف مش عايز يضرب من الشمال ؟

لاتعليق

رديت عليها قبل كده

اقتباس :

الايام بيننا ان حسن نصر الله دا اللي هيلبس حماس ف اسرائيل وهتشوف
لان الحاجز بين مصر و اسرئيل هوه حماس بقي قابلني بقي لو اتدخل حسن وضرب طلقه ف الهوا حتي شان حماس

برضه رديت قبل كده ابقى اقرا ردى الاولانى [/b]

يا ريت يا سويت تقرا كويس وبعدين ترد وترد على الردود اللى قبل كدا برضه
بس ترد عليا على اساس كلامى
3atif
عضو ملكي
عضو ملكي
3atif

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 22, 2009 2:47 pm

نيجى بقى لسعد باشا الجزار
اولا: يا سعد ردك الاولانى انا ماشفتوش
ثانيا : انا لما شفت ردك التانى زعلت والله لانوا تأكدت انك مش بتقرأ الردود كما كنت اظن

وانا ادعوك يا سعد انك ترد عليا من كلامى لانك برضه بترد من دماغك بتفترض انى قلت حاجات وبترد عليها
لو انك يا سعد قرأت اول رد ليا هتلاقى ان اول نقطه وثانى نقطه بالظبط كالآتى

عاطف كتب
اقتباس :
سويت أنا ما دافعتش عن حسن نصر الله كشخص ولا دافعت عن فكر ومعتقد الشيعه
وبعدين
عاطف كتب
اقتباس :
2- حسن نصر الله شيعى امامى انا متفق مع سعد فى توصيف الشيعه الاماميه والكلام عن معتقدهم ومن احسن ما سمعت فى معتقدات الشيعه الإماميه كلام الدكتور محمد بن اسماعيل المقدم حفظه الله مفصل الموضوع بدقه وبساطه
وفى الرد التانى انا كتبت

اقتباس :
انا ما اختلفتش على مبدأه لكن انتا عملت ايه عشان ماتدخلوش هنا ؟؟؟؟. مصر كانت ساعدت حماس ولا اى دوله

عربيه كانت ساعدتها عشان ماتطلبش من ايران ونصر الله؟؟؟؟؟؟؟ . مادام احنا عارفين ان فيه مخطط ايرانى على
مصر .
لو انك قرأت ردودى وفهمتها يا سعد ما كنتش كتبت الخطبه الى انتا كتبتها دى يعنى كل اللى اتنتا كتبته ده مالوش اى منطق بالنسبه لى لانى متفق معاك من الناحيه الدينيه كما سبق وقلت .
لكن انتا برضه رغم انك عارف كده حبيت تستعرض معلوماتك وتزيدنا من الشعر بيتا

لكن انا عاوزك يا سعد ترد على ردودى تانى لكن بنظام من فمك ادينك يعنى رد على كلامى بالاقتباس وقوى انا غلطان ف ايه

وانا برضه رغم ان كلامك اللى انتا كاتبه ده بالنسبه لة متكرر و مالوش محل من الاعراب الا انى هرد عليه

========================================================
اقتباس :
بما إن عاطف مردش عليها .. خلاص ادخل في الحوار السياسي الهاديء بين سويت اللي انا طبعاً مؤيده في معظم كلامة

انا ماشفتش ردك الاولانى يا سعد ولو انتا يا سعد بتقرأ الردود هتلاقى الاجابه على ردك انا قلتها من قبل ما تطلب انتا

اقتباس :
وبين عاطف صاحب الردود العاطفية الباهتة التي لاتحمل بداخلها سوي نعرات جماعة الإخوان المسلمين

اذا كنت ترى ان ردودى عاطفيه وباهته فما هو وجه العاطفه ؟؟؟واذكر مثالا من كلامى على ان لا تعتبر كلام رب العالمين مجرد عاطفه !!!!
وماذا تقصد بنعرات الاخوان المسلمين مع انه سبق لنا التحدث فى هذا الموضوع وانت تعلم اننى لا انتمى لجماعة الاخوان المسلمين؟؟

اقتباس :
وكأن الدين الإسلامي انحصر في تحرير فلسطين وأن إيران بحزبها الدنيء هي حامي حمى الإسلام والمسلمين.

من قال هذا الكلام و لماذا تفترض من خيالك اننى اعتقد ذلك ؟ و دلل من كلامى اننى قلت ذلك

اقتباس :
.. متزعلش مني ياعاطف لو شديت عليك شويه .. انت طيب جداً وردودك كما قال سويت عاطفية

انا ما بزعلش المهم تكمل شد للآخر و اثبت تانى ان ردودى عاطفيه ؟؟؟

اقتباس :
بل وتفتقر الي أي دليل منطقي اللهم الإ بعض الصور التي لاتغني ولاتسمن .. وكأن العمالة والخيانة هي مجرد إبتسامة في وجه العدو!!

وكأننى انا من بدأت بالصور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الكلام ده كان المفروض يوجه اولا لسويت

وضع الصور فى الرد كان مجرد توضيح لسويت اللى كان فرحان بصور احمدى نجاد

اقتباس :
أخي وحبيبي عاطف سأبدأ بطرح بعض الأسئلة عليك وأرجوا أن تكون صريحاً جداً في إجاباتك وهذا ما عهدته منك دائما الصراحه والبعد عن اللف والدوران ...

شكرا يا سعد لكن من هنا تبدأ المهزله لو انك قرأت ردودى ما كنت لتسألنى هذه الاسئله

لكن مش مشكله اقرا ردودى تانى ورد عليها واحد واحد

اقتباس :
السؤال الأول : لماذا تدافع دوله كإيران متمثلها في حزب الله - وهي دولة شيعية إمامية - عن الشعب الفلسطيني السني مع إن الشيعة يقتلوا أهل السنة في كل مكان وبأبشع الطرق ؟

من اجل كسب تعاطف عوام السنه وهى من مخططات المد الشيع الذى يربط بين حزب الله الشيعى وحركات سنيه من

اجل جذب الانتباه والتعاطف مع الشييعه تمهيدا لمحاولات نشر المذهب الشيعى . وهو ليس جديدا عليهم ويكفى انهم

يستحلون الكذب على النواصب(اهل السنه) مبدأ التقيه للوصول لما يريدون بل ويستحلون ماله ودمه وعرضه

اقتباس :
السؤال التاني : لو قدر الله وأصبحت رئيساً لمصر وطلبت منك منظمة ( حركة حماس الإخوانية ) فتح معبر رفح والسماح للفلسطينين بدخول سيناء والعيش بداخلها حماية لهم من العدوان الإسرائيلي ؟ هل ستوافق ! وهل ستسير علي حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم " المسلم أخو المسلم لايظلمه ولايخذله " رواه البخاري كما نقل عاطف

هذا السؤال هو استمرار لمسلسل اسئلتك الافتراضيه الخياليه التى لا تنفك تستخدمها فى مختلف الاحيان ولكن

اثبت ان منظمة حماس الاخوانيه كما تدعيها تريد ان توطن الفلسطينيين فى سيناء وتعيش فيها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولو انهم هكذا لماذا اختاروا المقاومة من الاساس

لماذا ا يعيشوا فى سلام واستسلام كما هو الحال فى الضفه وغيرها من المناطق التى الف الفلسطينيون فيها التعايش

مع اليهود ومع ذلك لم يسلموا من بطشهم

ثم اذا كنت انت تفترض ذلك من عندياتك وتصدقه فكيف كنت تفسر حديث رسول الله المسلم اخو المسلم

وكيف تفسر تعاليم الاسلام عن نجدة المظلوم وإغاثة المضطر وان كان كافرا وان تغثه حتى يبلغ مأمنه

اقتباس :
السؤال الثالث : لماذا إختار حسن نصر مصر ليقدعم الدعم اللوجيستي لحماس ولم يختار الأردن لتقديم الدعم اللوجستي لكتائب شهداء الأقصي الجناح العسكري لحركة فتح أو حركة الجهاد أو أي حركة مقاومة في الضفة .. السؤال هو لماذا مصر وحماس ؟؟

اعتقد سبق الرد على هذا السؤال

اقتباس :

السؤال الرابع : إذا كان حزب الله كما تدعي يساعد الفلسطينيين فلماذا أحبط الحزب اربع عمليات مقاومة من حركة فتح في جنوب لبنان ضد العدو الصهيوني بل ولم يكتفي بذلك ولكن قدمهم للمحاكمة كما قال العميد سلطان أبو العنين أمين سر حركة فتح في جنوب لبنان ؟؟ فين بقي المساعده كما تدعي!!

انا وجهة نظرى كانت واضحة منذ الكلمة الاولى ان حزب الله ساعد وهو له اجنده خاصه

ولكن السؤال ام تعطه انت الفرصه ليتواجد هنا

اين نحن من دعم المقاومه ودعم حماس

اقتباس :
السؤال الخامس : تظن كما يظن كثير من الأخوة ان العلاقة بين إسرائيل علاقة متوترة جدا وقد تنذر بحرب ... طيب عللي لما يأتي ... كانت إيران متمثله في قادتها الشيعيين من أول الدول التي إعترفت بإسرائيل ؟؟ ماتفسيرك؟؟

هذا ايضا افتراض محض من عندياتك لم اصرح انا به ولو لحظه. وسبق الرد عليه

اقتباس :
السؤال السادس: ماتفسيرك لهذه التصاريح
1- " يقول ضابط اسرائيلي من المخابرات : ( ان العلاقة بين اسرائيل والسكان اللبنانيين الشيعة غير مشروطة بوجود المنطقة الامنية ، ولذلك قامت اسرائيل برعاية العناصر الشيعية وخلقة معهم نوعا من التفاهم للقضاء على التواجد الفلسطيني والذي هو امتداد للدعم الداخلي لحركتي حماس والجهاد) " صحيفة معاريف اليهودية 8/9/1997 "

2- أصدرت حكومة نتنياهو امر يقضي بمنع النشر عن اي تعاون عسكري او تجاري او زراعي بين اسرائيل وايران . وجاء هذا المنع لتغطية فضيحة رجل الاعمال اليهودي (ناحوم منبار ) المتورط بتصدير مواد كيماوية الى ايران .. والذي تعد هذه الفضيحة حطرا يلحق باسرائيل وعلاقاتها الخارجية . وقد ادانت محكمة تل ابيب رجل الاعمال اليهودي بالتورط في تزويد ايران ب 50 طنا من المواد الكيماوية لصنع غاز الخردل السام . وقد تقدم المحامي اليهودي (امنون زخروني ) بطلب بالتحقيق مع جهات عسكرية واستخباراتية اخرى زودت ايران بكميات كبيرة من الاسلحة ايام حرب الخليج الاولى . " الشرق الاوسط / العدد (7359) "

3- قامت شركة كبرى تابعه (لموشيه ريجف ) الذي يعمل خبير تسليح لدى الجيش الاسرائيلي - قامت شركته ما بين (1992-1994) ببيع مواد ومعدات وخبرات فنية الى ايران . وقد كشف عن هذا التعاون الاستخبارات الامريكية بصور وثائق تجمع بين موشيه والدكتور ماجد عباس رئيس الصواريخ والاسلحة البايولوجية بوزارة الدفاع الايرانية . " صحيفة هاريس اليهودية ... نقلا عن الشرق الاوسط عدد (7170) "

4- ونقلت جريد الحياة بعدده (13070) نقلا عن كتاب الموساد للعميل السابق في جهاز الاستخبارات البريطانية (ريتشارد توملينسون) : وثائق تدين جهاز الموساد لتزويده ايران بمواد كيماوية .

نعم وكانت أسراءيل بإيعاز من امريكا تساعد ايران من اجل القضاء على القوه السنيه فى المنطقه وهى العراق وقد تم

لهم ذلك سواء ايام الحرب بين ايران والعراق او بعد احتلال العراق وتسليمه للشيعه ليرتعوا فى ارض الرافدين

وكلنا يعلم نشاط اليهود الكبير الموجود فى العراق الان وهذا ايضا كلام مكرر

=========================================

باقى مقالك سرد للمعلومات امكرره والتى لو قرأت ردودى كمت اوضحت من قبل لما كتبتها

منتظر منك ردود على ردودى القديمه اولا ثم الرد على هذ1 الرد
3atif
عضو ملكي
عضو ملكي
3atif

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالأربعاء أبريل 22, 2009 2:51 pm

من فمك ادينك coffee1
هذا هو الاسس فى الردود القادمه
سلام عشان داخل انام
هههههههه حلوه القافيه دى احسسسسسسسسسسن
سعد الجزار
عضو ملكي
عضو ملكي

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه   ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه Icon_minitimeالخميس أبريل 23, 2009 1:40 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اذيك يا عاطف
============
في البداية: عاوزك تعرف حاجه مهمة جداً جداً لا استطيع الرد علي اي موضوع الا بعد قراءته أكثر من مره فلا تفترض أن لم أقرأ ردودك ! .. والا كيف سأكتب هذا المقال وأسألك هذه الأسئلة دون قراءة ردودك جيداً!
---------
لاحظت في ردودك السابقة علي مقالي هو البعد عن الحقيقة في بعض أجزائها وأيضا تجيب علي بعض الأسئلة والأسئلة الأخري تقول أنها مجرد إفتراضات من عندي اللهم الا سؤال واحد فقط..
--------
السؤال الأول فقط أجبت عليه وحصلت علي 10/10 وهذا بالنسبة لي ستكون نقطة الإلتقاء بيننا في الردود والمناقشات القادمة....
-------
أخي عاطف لاتحاول ان تفصل بين السياسة والدين فنحن لسنا أشبه بالعلمانيين ولكننا نُخضع السياسة للدين وليس العكس ............ حيث أنك تفصل بين دور حزب الله السياسي في فلسطين ودورهم كشيعة مناهضين للسنة!!
------
من العجيب أنك تعرف مخطط أيران وحزب الله الشيعي وتحاول الدفاع عنه وعن دوره في فلسطين!! متناسياً دور الحزب في زعزعة أمن لبنان ودور الشيعة في قتل إخواننا السنه في ايران والعراق .....
---------------------------------
قلت مسبقاً أن كلامك يحمل نعرات جماعة الإخوان المسلمين ولم أقل أن عاطف ينتمي لجماعة الإخوان المسلمين ....
----------
أما بخصوص ردودك العاطفية فهي الأتي : انت متعاطف جداً للقضية الفلسطينية - ولا ألومك علي هذا - ولكن عاطفتك جعلتك تتناسي الدور الإيراني ودور حزب الله في تخريب الدول العربية وزعزعة أمنها واستقرارها -- لاتحاول ان تنكر هذا فلا تنسي الجزر الإمراتية وتصريح مسئول ايراني بأن البحرين كانت محافظة ايرانية!!
--------
بخصوص السؤال الثاني : انا افترضت شيئا ما فمن العجيب أن تطلب مني إثباتاً لمجرد إفتراض ... فم أجد منك سوي الهروب من السؤال بسؤال آخر !!
--------
أخي عاطف أرجوا أن تجيب علي أسئلتي كاملة دون لف ولادوران ... نحن التقينا في السؤال الأول وإجابتك عليه كانت ممتازة جداً ... لاتنظر تحت أقدامك وأنت تجيب ( فهناك فارق كبير بين القومية العربية والقومية الإسلامية )
فهل تحرير فلسطين مقدم علي حماية الدول الاسلامية من المد الشيعي
حبيبي الغالي جهاد الكلمة أعلي وأكبر من الجهاد بالسلاح
منتظر إجاباتك علي مقالي بالكامل

ابقي اشوف حد يدخل يدافع عنه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-