الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 التعاون مع اليهود - مبدا ام ماذا ؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
العقرب العجوز المبرمج
ادارة IT CLUB
ادارة IT CLUB


ذكر
عدد الرسائل : 6053
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 19/11/2007

مُساهمةموضوع: التعاون مع اليهود - مبدا ام ماذا ؟   الجمعة أكتوبر 09, 2009 10:18 pm

من احدث ما قرات !



----



محمد صبحي : نعم مستعد لبطولة عمل فني من إنتاج إسرائيلي
06/10/2009




في مداخلة هاتفية لبرنامج "العاشرة مساء" قال النجم المصري الكبير "محمد صبحي" أنه لا يمانع من أن يشارك في بطولة عمل فني من إنتاج منتج إسرائيلي،وذلك في فقرة رئيسية من البرنامج كان الحديث حول التطبيع مع إسرائيل وكان ضيوف الحلقة كلاً من المخرج خالد يوسف والكاتب علي سالم والصحفي نبيل شرف الدين والشاعر جمال بخيت .

وجاء رأي صبحي مضاد لرأي المخرج خالد يوسف الذي رفض تماماً فكرة التعاون مع منتج إسرائيلي في أحد أفلامه ، وأكد خالد يوسف أنه على مبدأ لن يغيره مدى حياته وهو أنه لا تطبيع للعلاقات مع الإسرائيليين وقال أنه يرفض التعاون فنياً أو في كافة المجالات مع الإسرائيليين المغتصبين لحقوقنا العربية وأرضنا الفلسطينية .



وأوضح الفنان "محمد صبحي" رأيه قائلا : لا أريد أن تفهموني خطأ وأريد توضيح ما قلته ، وهو أنه في حالة لو هذا المنتج جنسيته يهودية ولكنه مقتنع بالرأي العربي والحق العربي وحق الوجود الفلسطيني ويرفض ما تقوم به إسرائيل من عدوان وتعدي على حقوق الفلسطينيين ، في هذه الحالة سأوافق أن أتعاون معه في فيلم على أن يكون إبداع مصري خالص ويكون هذا المنتج اليهودي الإسرائيلي مجرد جهه لتمويل الفيلم بينما بدون أن يتدخل في تفاصيل العمل الفني .

بينما رفض المخرج خالد يوسف مبدأ الفنان محمد صبحي وقال : أنا على مبدأي لن أتعاون مع أي منتج إسرائيلي بغض النظر عن كونه مع الحق العربي أم لا


ياترى انتوا مع محمد صبحى فى رأيه ولا ضده






---  





طبعا الموضوع اكبر بكتير من محمد صبحى و خالد يوسف 

و كل الناس دول ... و انا مش منزل الموضوع ده علشان نتكلم عنهم

انا تعمدت انزل الموضوع علشان الفكره نفسها 

و اتمنى اشوف ارائكم فى قضيه زى دى 









_________________


------------ بحبك اد الدنيا دى كلها --------------

الذكى هو من يعامل الاخرين على انهم اذكى منه ..!!
*‏ اذا كان قلبك لايدق للحب فسكوته أفضل‏!‏
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عاشقة القمر
عضو ملكي
عضو ملكي


انثى
عدد الرسائل : 3788
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 21/06/2008

مُساهمةموضوع: رد: التعاون مع اليهود - مبدا ام ماذا ؟   السبت أكتوبر 10, 2009 3:08 am

كلام محمد صبحى صح جداا
طالما الشخص نفسه مسببش اذيه لينا
وهيعيش معانا بسلام
ليه ننرفض التعامل معاه

_________________



السعاده حلم..والدنيا اماني
والدموع ترافق العين الحزينه
كل ما حولت اعدل فى زماني
قامت الامواج تلعب بالسفينه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
omnia
عضو ملكي
عضو ملكي


انثى
عدد الرسائل : 1176
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 20/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: التعاون مع اليهود - مبدا ام ماذا ؟   الأربعاء أكتوبر 14, 2009 1:56 am


موضوع جميل جداا ياعقرب
بس انا مش مع رأي محمد صبحي
لان مافيش اسرائيلي مش موافق على اللي بلده بتعمله
ولان اليهود ليس لهم عهد
ف احنا ليه نشاكرهم احسن حاجه
البعد عنهم على رأي المثل (ابعد عن الشر وغنيله)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahlya99
عضو متواصل
عضو متواصل


ذكر
عدد الرسائل : 36
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 03/05/2009

مُساهمةموضوع: رد: التعاون مع اليهود - مبدا ام ماذا ؟   الأربعاء أكتوبر 14, 2009 10:03 pm

نفسى امسك رقبه يهودى مهما كان اسرائيلى ولا مش اسرائيلى تطبيع ايه يااخ صبحى
استحاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااله لكن لو كان قصده ان يعمل افلام ضد المجتمع الاسرائيلى اليهودى بانتاج واحد منهم يهود فدى فكره مقبوله الى حد ما وانا معاه فى كدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نور
مشرفه عامه
مشرفه عامه


انثى
عدد الرسائل : 5392
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 26/10/2007

مُساهمةموضوع: رد: التعاون مع اليهود - مبدا ام ماذا ؟   الخميس أكتوبر 15, 2009 3:11 am

انا بقا مع راى محمد صبحى لاننا لو نفذنا الكلام الى انتوا بتقولوا علية يبقى مفروض بقا كمان مش نتعامل مع اى مسيحى !

لان القوى العليا الى بتساعد اصلا الاسرائليين امريكا ومعظم الديانات هناك المسيحية
يبقى لو هنفذ كلامكم بقا مفروض مش نتعامل مع اى حد من دول
لا طبعا دا كلام خاطىء
انا اة بكرة اليهود بس مش اى يهودى لا اليهودى الاسرائيلى العسكرى القائد الظابط الى بيمسك بايدة البندقية وبيضربها فى وش اخوانى العرب سواء اطفال او نساء او شيوخ هما دول الى نفسى اغمض عينى وافتحهم ومش الاقيهم فى االدنيا اطلاقا لكن باقى اليهود ممكن عادى لو لاقيتهم مش ليهم اى ضرر على اى حد والمعاملات عادى خالص ممكن اتعامل ولكن بحذر بردة
وبعدين يا جماعة ماننساش ان فية حارة هنا اسمها حارة اليهود وكان المصريين بيتعاملوا عادى مع اليهود الى موجودين هناك وعادى
وكمان مننساش قدوتنا رسولنا الكريم علية افضل الصلاة والسلام كان بيتعامل معاهم عادى ومش حرم علينا التعامل معاهم دا بالعكس الرسول علية افضل الصلاة والسلام كان جاره يهودي ولما مرض زاره مع انة كان بيعامل الرسول بسوء جداوأسلم على يد الرسول صلى الله عليه وسلم..
كمان حاجة لما الرسول علية افضل الصلاة والسلام دخل المدينة كانت فيها يهود ومش طردهم
كمان الرسول علية افضل الصلاة والسلام قبل ما يتوفى كان درعة مرهون عند واحد يهودى !


فاخر القول
طالما التعامل دا مع اى يهودى مش هيضرنى ولا هيضر دينى ولا هيضر بلدى ولا هيضر اى حد مسلم مافيش مانع وبردة هيبقى بحذر تااااااام بردة

دا بالنسبة لليهود
اما بقا بالنسبة زى ما قلتكم لاى اسرائيلى يهودى بيسبب ضرر على اى مسلم عربى مهما كان فدا طبعا عمرى مااتعامل معاة بالعكس انا لو اتعاملت معاة هيبقى علشان حاجة واحدة بس
وهى الانتقاااااااااام والجهاد فى سبيل الله بانى ادمرة بس
وهذا مجرد راى

_________________



امحي زنوبك
من هنا

http://www.shbab1.com/2minutes.htm
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
العقرب العجوز المبرمج
ادارة IT CLUB
ادارة IT CLUB


ذكر
عدد الرسائل : 6053
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 19/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: التعاون مع اليهود - مبدا ام ماذا ؟   الخميس أكتوبر 15, 2009 5:58 pm

اهلا بيكم يا جماعه ف الموضوع

انا مع رايك جدااااااا يا نور 


و على فكره انا ليا واحد زميلى فلسطينى الجنسيه  بس قاعد ف نصر 
و اتكلمت معاه اكتر من مره

و قالى احنا هناك اوقات بنتعامل مع اليهود المدنيين 
بيقولى ان الناس دول مدنيين مش ليهم دعوه بالحرب ...
لكن دولتهم اليهوديه جابتهم و قعدتهم فى فلسطين 

بس برده .. ايا كان دول يهود ...
و لو دلوقتى هما مدنيين ... بكره ابنهم يكبر و يبقى ف الجيش
و يرفع سلاحه علينا و على اخواننا ! 

الموضوع صراحة غريب ... و اى واحد مش قادر يتحقق ايه الصح

و ربنا يصلح لينا الاحوال 


شكرا ليكم مره تانيه ! 

_________________


------------ بحبك اد الدنيا دى كلها --------------

الذكى هو من يعامل الاخرين على انهم اذكى منه ..!!
*‏ اذا كان قلبك لايدق للحب فسكوته أفضل‏!‏
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
التعاون مع اليهود - مبدا ام ماذا ؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: منتـداكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم :: الارشيف-
انتقل الى: