الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 هل الغيرة حب أم أنانية ؟؟؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ibrahim fayed
عضو ملكي
عضو ملكي


ذكر
عدد الرسائل : 1120
العمر : 24
تاريخ التسجيل : 16/08/2009

مُساهمةموضوع: هل الغيرة حب أم أنانية ؟؟؟   الخميس يناير 14, 2010 5:38 am


السَّلاَمـُ عَلَيْكُمـْ ورَحْمَةُ اللهِ وبَرَكَاتُهُ



الغِيرَةْ غَرِيزَةْ فِطْرِيَّةْ خَلَقَهَا اللهُ دَاخِلَ كُلَّ شَخْصٍ مِنَّا ..
مِثْلُهَا مِثْلْ أَيْ صِفَةْ تُوجَدْ دَاخِلَنَا ..
ولَكِنْ هُنَاكَ مَنْ تَكُونْ هَذِهِ الغَرِيزَةِ لَدَيْهِ مَعْقُولَةْ ..
وهُنَاكَ مَنْ تَتَعَدَّىْ اللاَّ مَعْقُولْ ..!
رُبَّمَا تُوصَفْ الغِيرَةْ ..
بـِ أَنَّهَا شُعُورٌ مُؤْلِمٌـ عِنْدَ شَخْصٍ ..
يَرْغَبُ فِيْ اِمْتِلاَكِ حَبِيبٍ واِحْتِكَارِ مَشَاعِرِهِ ..
وقَدْ تَفْتِكْ الغِيرَةْ بـِ الحَبِيبِينْ ..
وتُنْهِيْ مَا كَانَ بَيْنَهُمَا ..!
الغِيرَةُ شُعُورْ مِثْلُهُ مِثْلُ كَثِيرٍ مِنَ المَشَاعِرِ والأَحَاسِيسِ ..
ولَكِنَّهُ شُعُورٌ مُؤْلِمـْ إِذَا تَعَدَّىْ حَدَّهُ وزَادَ عَنْهُ ..
كَثِيراً مَا نَرَىْ المَشَاكِلَ تَنْشَأْ بَيْنَ الزَّوْجَيْنْ ..
وبَيْنَ المُحِبِّينَ بـِ سَبَبِ الغِيرَةِ ..
وقَدْ تَطْغَىْ هَذِهِ الغِيرَةِ أَحْيَاناً وتَصِلْ إِلَىْ حَدِّ الشَّكِّ ..
والظَّنِّ والحِرْمَانِ ..
ورُبَّمَا يَنْتَهِيْ الحُبُّ بَيْنَ الآخَرِينَ بـِ سَبَبِهَا ..
إِذْ أَنَّهَا قَدْ تُولِدْ اِنْعِدَامـَ الثِّقَةِ بَيْنَهُمَا..
نَرَىْ الكَثِيرَ مِنَ النَّاسِ وخُصُوصاً المُحِبِّينَ ..
يُحِبُّونَ شُعُورَ الغِيرَةِ ويُحِبُّونَ الإِحْسَاسِ بِهِ ..
لِمَاذَا ؟!
أَهُمـْ بـِحَاجَةٍ لـِ أَنْ يَتَأَكَّدُوا مِنْ حُبِّ مَنْ حَوْلِهِمـْ ..
أَوْ حُبِّ مَنْ يُحِبُّونَهُ ..؟!
ويُرِيدُونَ إِثْبَاتَ هَذَا الُحبْ عَنْ طَرِيقْ الغِيرَةْ ..؟!
لِمَاذَا قَدْ تَنْقَلِبْ الغِيرَةُ أَحْيَاناً إِلَىْ شَكْ ..؟!
لِمَاذَا تَكُونُ الغَيرَةُ زَائِدَةً عِنْدَ البَعْضْ ..؟!
أَهِيَ بـِ سَبَبِ إِنْعِدَامـْ الثِّقَةِ أَمـْ مَاذَا ..؟!
لِمَاذَا تَنْقَلِبْ الغِيَرَةْ فِيْ الغَالِبِ إِلَىْ مَشَاكِلْ ..؟!
مَاتَعْرِيفُ الغِيرَةِ لَدَيْكَ ..؟!




جَمِيلٌ أَنْ يُشْعِرَنَا مَنْ نُحِبَّهُ بـِ أَنَّهُ يَغَارُ عَلَيْنَا ..
ولَكِنْ ذَلِكَ الشَّيْءْ الجَمِيلْ سـَ يُصْبِحُ مُدَمِّرًا ..
إِذَا لَمـْ نَتَعَقَّلَ بـِمَا نَقُومُـ بِهِ مِنْ أَفْعَالٍ ..
وأَخِيراً .. بـِ إِنْتِظَارِ صَرَاحَتِكُمـْ ..



فـَ هَلْ الغِيرَة حُبْ أَمـْ أَنَانِيَّةْ ..؟؟!

_________________



لا تقـــــــل فات الآوان ****************** وانطلـــــــق فالوقت آن


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: هل الغيرة حب أم أنانية ؟؟؟   الخميس يناير 14, 2010 6:05 am

جميل اوي اوي الموضوع
ده يا باشمهندس
وبجد موضوع حيوي جدا جدا ويحتاج الي نقاش

لان فعلا الغيره المفرطه دي اسوا ما تكون من صفه لدي انسان
فالشيء عندما يتجاوز الحد المعقول فانه يصبح نقمه ع صاحبه
فيجب ان نتحكم في غيرتنا
حتي لا نفقد بسببها الكثير
جميل ان نحب وان نشعر من نحبهو بمشاعرنا تجاههم واننا نخاف عليهم
ونغار ايضا ولكن بطريقه جميله تجعلهم يقدروننا
ويخافون ايضا ع مشاعرنا ولا يفعلوا ما يزيد غيرتنا
او يجعلها تتحول الي الحد اللامعقول

ولكن هناك أناس هذه الصفه "الغيره" تتواجد فيهم بطريقه تفوق الحد
وتجعل من حولهم يختنقون منها
واحيانا بل غالبا ما تكون انعدام ثقه في النفس اولا ثم في هذا الشخص
او حب امتلاك زي ما انت قولت
يعني لو شافها مثلا بتتكلم مع ابن عمها ولا ابن خالتها او اي حد قريبها
يعمل عليها مشكله كبيره جداااااااااااااااااااااا
او العكس هي برده تغير عليه لمجرد انه بيضحك او بيتكلم مع حد من قرايبه
لا كل واحد فيهم عايز التاني له لواحده وكانه حاجه اشتراها
وممنوع الاقتراب منها

اللي اكتر من ده
ان ممكن واحد يقول لخطيبته مثلا انتي مش بتحبيني لمجرد
انها مش بتغير عليه
رغم انها من جواها ممكن تكون الغيره هتقتلها
بس حبها ليه وانها مش عايزه تعمل مشاكل معاه او انها بتحكم عقلها
هي اللي بيخليها مش توصله الاحساس ده

يعني لا كده عاجب ولا كده عاجب
بس برده خير الامور الوسط
صح الواحد لازم يبين انه بيغير ع الانسان اللي بيحبه
كتير بتحسسه بالاهتمام ولكن في حد المعقول


عن نفسي انا احب اللي يحسسني انه مهتم بيا
ويغير عليا بس الغيره اللذيذه اللطيفه مش اللي تخنق وتخلي الواحد
يكره نفسه ويكره اللي بيحبه ويكره الدنيا كلها

دي حاجه تجيب اكتئاب والله يا ابراهيم

انا مش عارفه انا مالي مش مرتبه في كلامي
اليومين دول بس هي دي فترة الامتحانات

شكرا ع موضوعك الرائع ده يا باشمهندس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ibrahim fayed
عضو ملكي
عضو ملكي


ذكر
عدد الرسائل : 1120
العمر : 24
تاريخ التسجيل : 16/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: هل الغيرة حب أم أنانية ؟؟؟   الخميس يناير 14, 2010 6:17 am

ألف شكر على الرد يا نبض

وردك جميل اوي

وإن شاء الله أقول رأي

_________________



لا تقـــــــل فات الآوان ****************** وانطلـــــــق فالوقت آن


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
سمسمة
مشرفة
مشرفة


انثى
عدد الرسائل : 4401
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 03/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: هل الغيرة حب أم أنانية ؟؟؟   الجمعة يناير 15, 2010 1:57 am

بجد يانبض انتى قلتى اللى عايزه اقوله

فى الاخر على راي المثل
اللى يزيد عن حده بينقلب لضده
بس

موضوع جميل ياباشمهندس

_________________
لا تتعجب إذا رأيتني أضحك يوماً وأبكي
يوماً ... فأنا كالورد ... يومـًا أزين
عرسـًا ... ويوما أزين قبراً.....
----------------------------

من السخيف جداً .. أن تجد أناساً يستغلون طيبتك
ويعتقدون انك ساذج ،، وأنت تعلم بما يفكرون به ،، ومن المضحك انك تجدهم فرحين
ظناً منهم انهم استطاعوا القيام بشيء...
--------------------------
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
هل الغيرة حب أم أنانية ؟؟؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: المنتديات العامة :: النقاش الجاد-
انتقل الى: